Тема 3. Сутність та особливості професійної етики працівників сфери побуту
Урок 5. Сутність та особливості професійної етики працівників сфери побуту
Взаємозв’язок
етики і етикету.
Об’єктом
вивчення етики є мораль. Вона регулює свідомість і поведінку людини у всіх
сферах її життя. Мораль приймає участь у формуванні людської особистості. На
нормах етики будуються всі без виключення напрямки ділової етики. Дотримання
ділової тики являється одним з критеріїв оцінки професіоналізму як окремого
працівника, так і організації в цілому. Ділова етика базується на загальних
правилах поведінки, що сформовані людьми в процесі сумісної життєдіяльності.
Етикет – це
установлені правила поведінки будь де. Це норми взаємовідносин людей різного
правового, соціального і інтелектуального статусу. Це частина моральної
культури, асоціюється з категорією прекрасного. Етикет ніби з’єднує внутрішній
світ людини з його зовнішнім проявом. Етикет регламентує, що допустиме і
прийнятне в даному суспільстві чи даній групі людей, а що ні. Він пов’язаний з
поняттям ввічливості, культури, інтелігентності. В основі етикету лежить повага
до людей. Він виник як придворний церемоніал за часів Людовіка
ХІV(1638-1715рр.). На придворних прийомах гостям роздавались картки з описаними
правилами поведінки. Від назви «картка» пішло слово «етикет». Зародившись у
ХVІІ столітті воно почало передаватись в різні країни без перекладу і
коментарів.
Етикет
регламентує що прийнятне для даної групи людей, а що ні. На відміну від норм
моралі він носить характер неписаної угоди між людьми. Етика оперує моральними
категоріями. В чомусь етика і етикет можуть співпадати, наприклад, говорити
правду потрібно з точки зору етикету, так і моралі. Але ввічливого звертання
вимагає лише етикет. Як етика, так і етикет являють собою різні кодекси правил
поведінки. Про них повинна думати ділова людина. Наприклад, чоловік захищає
жінку. Він б’ється з ними, називає негарними словами. З точки зору етикету
цього робити не можна, але в даному випадку цей вчинок не є неетичним. Тут має
місце порушення етикету, але не етики.
Якщо
співробітник в розмові з іншим критикує відсутнього – це є порушення етики, а
якщо психолог фірми жаліється на працівника (пацієнта) іншому – це порушення
етики. Закони етики розглядають проблему ширше і не торкаються таких дрібниць,
як образи через те, що хтось не сказав «Дякую» чи «Будь-ласка» чи не відправив
колезі привітання і ін.
Кожна проблема,
пов’язана з етикетом, починаючи від хвалькуватості до обміну подарунками,
повинна вирішуватись в світлі етичних норм, які діють в даній організації, в
даному суспільстві.
Наприклад в
Японії число 4 являється нещасливим, тому в них не прийнято дарувати набір, що
складається з 4-ох предметів, наприклад, сервіз на чотири персони.
Незнання
етикету, невпевненість в собі заважають розвитку бесіди в потрібному напрямку,
обмежують ініціативу і сковують поведінку людини в будьякій обстановці.
Японські фірми витрачають сотні мільйонів доларів на навчання своїх працівників
хорошим манерам, правилам і формам спілкування, проводять консультації по цих
питаннях. Через невміння своїх працівників правильно одягатися, коректно
поводити себе один з одним, з клієнтами, керівниками, невміння грамотно скласти
лист, ввічливо і тактовно спілкуватися по телефону, правильно підібрати і
розставити персонал, іноді руйнуються кар’єри. За словами Дейла Карнегі «Успіхи
тої чи іншої людини в її фінансових справах процентів на 15 залежать від його
професійних знань і на 85 – від її вміння спілкуватися з людьми».
Важливо
зрозуміти , що для успіху варто правильно орієнтуватися в питаннях етики і
хорошого тону, засвоїти специфіку правильної поведінки в певних ситуаціях. Тоді
можна буде вирішувати проблеми пов’язані з професійною поведінкою.
Правила
поведінки з точки зору етики і етикету.
Поведінка в
процесі ділової взаємодії багато в чому залежить від таких особистісних якостей
людини, як совість, честь, достоїнство, благородство.
Совість –
моральне усвідомлення людиною своїх дій. Совість являється фактором, який
застерігає людину від поганих вчинків і сприяє до моральної діяльності. Совість
тісно пов’язана з такою моральною категорією, як обов’язок.
Обов’язок – це
усвідомлення добросовісного виконання своїх службових і громадських обов’язків,
це моральний обов’язок індивіда перед суспільством, колективом, сім’єю,
друзями. Завдяки совісті при порушенні обов’язку людина несе відповідальність
перед іншими людьми і перед собою.
Честь зобов’язує
людину добросовісно виконувати свої службові, громадські, професійні обов’язки,
бути правдивою, вимогливою до себе і інших.
Гідність
виражається у самоповазі, усвідомленні значимості своєї особистості. Гідність
не дозволяє людині принижуватися, лестити, догоджати заради своєї вигоди,
терпіти образи зі сторони інших.
Благородство –
це здатність людини жертвувати своїми інтересами задля інтересів інших, робити
благородні вчинки. Благородство полягає в таємній самопожертві і допомозі, які
не вимагають озвучуванню і вдячності. Моральні якості людини: совість,
обов’язок, честь , гідність, благородство мають базовий характер, моральні
вимоги до спілкування: ввічливість, тактовність, точність, скромність
відносяться до етикету.
Ввічливість – це
вираження поваги по відношенню до інших людей, їх гідності. Суть ввічливості –
доброзичливість. Ввічливість може виявлятися по-різному. Існує декілька
відтінків ввічливості: коректність, чемність, люб’язність, делікатність,
пунктуальність.
Коректність –
дещо підкреслена, офіційна, суха ввічливість, вміння тримати себе в рамках
пристойності в будь-яких ситуаціях, в тому числі конфліктних. Проявляти
коректність – значить зберігати гідність свою і свого партнера по спілкуванню.
Чемність –
ввічливість з пошаною, яка проявляється зазвичай до старших. Повага до батьків
входить до будь-якого уставу писаного і не писаного. Зберігаються традиції і
звичай поважати старших, любити батьків, поважати жінку.
Люб’язність –
ввічливість, в якій явно проявляється прагнення бути приємним і корисним іншій
людині.
Делікатність –
це ввічливість, що проявляється з особливою м’якістю, тонкістю, проникливістю у
відносинах людей, з якими відбувається спілкування.
Одним з
елементів ввічливого спілкування є тактовність. Відчуття такту – це перш за все
відчуття міри, відчуття межі в спілкуванні, перейшовши які можна образити
людину чи поставити її в незручне положення. Тактовна людина не зробить
зауваження будь-кому в присутності інших людей і не принизить людську гідність
іншого. Тактовна поведінка передбачає і вміння задавати питання.
Пунктуальність –
це моральна норма. Порушення її в суспільному житті, діловій сфері призводить
до невиконання угод, завдань і т. д. В діловому світі вважають, що не можна
покластися на людину, яка спізнюється. Потрібно вміти цінувати свій час, не
кидати слова на вітер. «Точність – ввічливість королів і обов’язок всіх добрих людей
», – говорив французький король Людовік ХVІІІ.
Скромність
являється проявом високої етичної культури. Вона означає стриманість в оцінках,
не хизування своїми вчинками, службовим становищем, повага смаків і
прихильностей інших людей. Скромна людина ніколи не вважає себе видатною
особистістю, розумнішою інших, не вимагає ніяких привілеїв для себе.
Ввічлива людина
прагне першою надати люб’язність позбавити іншу людину неприємностей і
незручностей. Вона поступиться місцем в транспорті інваліду чи старій людині.
Загальноприйняті
моральні вимоги до спілкування, нерозривно пов’язані з визнанням неповторності,
цінності кожної особистості, лежать в основі комунікативної культури.
Немає коментарів:
Дописати коментар